Vad är rallycross och vilka bilar används för detta?
Rallycross är något som kan beskrivas som intensivt, tätt och snabbt med viss plåtkontakt. Kanske säger detta inte så mycket för den ovetande, men för den som har sett en tävling på riktigt är det en slående beskrivning. Rallycrossen är något som är fyllt av action, snabba navigeringar och hög koncentration. I regel brukar det handla om ganska så korta lopp med sex bilar i varje, vilket gör att starten inom rallycross är något av det allra viktigaste. Då det gäller den bana som rallycross utförs på så brukar denna i allmänhet inte vara längre än 1000 upp till 1200 meter och det gäller att vara den som är först i mål efter att bara ha kört tre varv på denna.
Gällande banans utseende så brukar det normalt sett vara en asfalterad start och målsträcka, för att på de andra delarna av banan vara kuperad terräng med mycket sväva kurvor och smala vägbanor. Detta gör att det oftast är mycket svårt att köra om, även om detta förekommer många gånger, varvid starten alltså blir det viktigaste momentet. Något som är mycket intressant i rallycross är det som kallas för alternativspåret, vilket är en slinga som föraren måste välja att köra en gång av de tre varv som heatet består av. Sverige är faktiskt ett av de länder som ligger i toppen inom europeisk rallycross med många segrar i bagaget.
För att beskriva vilka bilar som används inom rallycross, så är detta egentligen helt vanliga bilar. Naturligtvis har dessa trimmats och byggts om gällande både olika delar, motorer och de skydd som behövs för föraren. Detta gör att det då finns olika klasser inom sporten, vilket samtidigt gör att det finns en rad olika specifikationer på dessa bilar. Här handlar det om att börja på en låg nivå, för att sedan bli den som kör i klass 1 som är den högsta klassen inom sporten.